Skip to main content

Megszűnt buszgyárak nyomában: az ÁMG

<!--
document.write('');
//-->





































Közút









Megszűnt buszgyárak nyomában: az ÁMG


Istvánfi Péter






2011.9.24 13:00  








Egykorvolt autóbuszgyártó cégeket bemutató sorozatunk első részében az Általános Mechanikai Gépgyár történetét ismertetjük.








A székesfehérvári Általános Mechanikai Gépgyárat az első világháborúban alapították, a gyár kezdetben repülőgépek javításával foglalkozott. Az egyre csökkenő megrendelések miatt az ötvenes évektől kezdve új piacok felé nyitott a cég: elkezdtek mérőműszereket, speciális teherautókat és autóbuszokat gyártani. Az első kezdetleges típus a Csepel D–350 és D–352-es alvázra épített dobozos felépítményű busz volt, amit a köznyelv „fakarusz”-nak becézett, utalva az Ikarus buszok szó szerint és átvitt értelemben vett fapados változatára. Az eredetileg munkás- és gyerekszállításra kifejlesztett típust az ötvenes évekre jellemző autóbuszhiány miatt sok helyen menetrend szerinti forgalomban is használták.


Az ÁMG Csepel alvázas autóbusza, a híres fakarusz<br>(forrás: Losonczy Miklós gyűjteménye)<br>A képre kattintva az ÁMG járműveiről készült galériánkat tekinthetik meg


A tömegközlekedésben jelentkező férőhely-kapacitás növelésére az ötvenes évek közepétől hazánkban bevezették a pótkocsivontatást. Eleinte korszerűtlen régi kocsikat alakítottak át pótkocsivá, de az ÁMG hamar reagálva a történésekre, bemutatta az ÁMG–406-os típusú pótkocsiját, amiből a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ), a Fővárosi Villamosvasút (FVV – ide tartozott a trolibusz), és a Mávaut is vásárolt. Az első pótkocsik az Ikarus 60-asok külső jeleit hordozták magukon (sárvédő, hátfal), a későbbi példányok már inkább a 620-asokra hasonlítottak (szögletes sárvédő kivágás). Az első önálló autóbuszt, az ÁMG–407-est 1959-ben mutatta be a gyár, amely nagyrészt az Ikarus 31-es gépészetére alapult. A mindössze hét méter hosszú kisbuszt Csepel alvázra építették, a meghajtásáról Csepel D414-es dízelmotor gondoskodott. A busz lámpatestei szintén az Ikarus 31-esről származtak, az indexek pedig az Ikarus 620-asokról lehetnek ismerősek. A járműből mintegy száz darabot gyártott az ÁMG, elsősorban a vidéki Mávaut-ok vásároltak belőle, ahol bányászjáratokra kerültek, innen ered a típus „bányászbusz” beceneve is.


Az ÁMG pótkocsijai az egész országban ismertek voltak<br>A képre kattintva az ÁMG járműveiről készült galériánkat tekinthetik meg


Egy évvel később mutatkozott be az ÁMG–408-as, amely elődjétől mindössze belső elrendezésében tért el. A típusból négyszázon felüli darabszám készült. A közforgalmú autóbuszokon kívül készültek speciális kialakítású autóbuszok és tehergépjárművek is, ezek az 500-as sorozatból kaptak típusjelet. Időközben folyamatosan mentek a fejlesztések, aminek eredményeképpen 1961-ben bemutatták az ÁMG–409-es típust, amiből végül nem készült sorozat, mivel 1963-ban a gyárat az egyre nagyobb hangsúlyt kapó Ikarushoz csatolták, ezzel létrejött a cég székesfehérvári üzemegysége. Az ÁMG buszok gyártását beszüntették, helyette az Ikarus 311-eseket és a 66-osokat szereltek össze Székesfehérváron. Az egyetlen megmaradt ÁMG-től származó tevékenység a speciális gépjárművek, és a teherautó-felépítmények gyártása azonban még jó ideig megmaradt a gyáregységben. Az ÁMG buszaiból néhány romos példány még felfedezhető országszerte, ezenkívül egy magángyűjtemény büszkélkedhet egy ÁMG–408-as busszal és egy Fakarusszal, valamint a BKV elkezdte a muzeális célra félretett trolibuszpótkocsijának a felújítását.











x














A sorozat további cikkei


  • Megszűnt buszgyárak nyomában: Járműtechnika

  • Megszűnt buszgyárak nyomában: Hungarobusz

  • Megszűnt buszgyárak nyomában: Rákos Jármű Kft.

  • Megszűnt buszgyárak nyomában: Csepel Autógyár



















































$(document).ready (function ()



$('#shopping-cart-div').load ('kosar.ajax.php');


$('a.kosaraba_btn').click(function ()


var tsize=this.id;
adatok="";
for(i=1;i<=tsize;i++)
adatok=adatok+'&adat'+i+'='+$('.adat_'+this.rel+i).val();

hiba=0;

for(i=1;i<=tsize;i++)
if($('.adat_'+this.rel+i).val()=='0')
hiba++;


if(hiba==0)
var db = $('#db_'+this.rel)[0].value;
$('#shopping-cart-div').load ('kosar.ajax.php?do=add&id='+this.rel+'&db='+db+adatok+'&size='+this.id);
else
alert("Nem választottál!");



);


$('#shopping-cart-div a.removeitem').live ('click', function ()

$('#shopping-cart-div').load ('kosar.ajax.php?do=remove&id='+this.rel);

);

$('#shopping-cart-div a.incitem').live ('click', function ()

$('#shopping-cart-div').load ('kosar.ajax.php?do=inc&id='+this.rel);
);

$('#shopping-cart-div a.decitem').live ('click', function ()

$('#shopping-cart-div').load ('kosar.ajax.php?do=dec&id='+this.rel);
);


);


KOSÁR












Cikkek időrendben




Előző cikk


Régen minden jobb volt?







Közút időrendben




Előző cikk


Növekvő útdíjbevételek az ötéves NÚSZ-nál






























 










 











 



















 






































































var _gaq = _gaq || ;
_gaq.push(['_setAccount', 'UA-24406081-1']);
_gaq.push(['_trackPageview']);

(function()
var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
)();


function onSubmitApply(token)
if(validateNewsletter())
document.getElementById("newsletter-form").submit()



function onSubmitApply2(token)
if(validateNewsletter())
document.getElementById("newsletter-form-2").submit()




function validateNewsletter()

if ($('#adatvedelem-checkbox:checked').length > 0)
return true;
else
alert("Az Adatvédelmi és adatkezelési szabályzatot el kell fogadni.");
return false;








Popular posts from this blog

The Dalles, Oregon

“Thánh nhọ” Lee Kwang Soo chúc thi tốt, sĩ tử Việt Nam... có dám nhận hay không?

眉山市