Hatvan ve llt szolglatba Budapesten a Nejlon - fvrosi Ikarus-trtnet

(function(w,d,s,l,i))(window,document,'script','dataLayer','GTM-PT5FRB');



!function(f,b,e,v,n,t,s)if(f.fbq)return;n=f.fbq=function()n.callMethod?
n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments);if(!f._fbq)f._fbq=n;
n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0';n.queue=;t=b.createElement(e);t.async=!0;
t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0];s.parentNode.insertBefore(t,s)(window,
document,'script','//connect.facebook.net/en_US/fbevents.js');
fbq('init', '1081935078605904'); // Insert your pixel ID here.
fbq('track', 'PageView');


(function(w,d,s,l)
if(!w[l])
var f = d.getElementsByTagName(s)[0],
j = d.createElement(s),
rnd = Math.floor((Math.random() * 100000) + 1),
now = new Date().getTime().toString(),
dl=l!='_oaq'?'?l='+l:'';
j.async = true;
j.src = '//outal.origo.hu/js/' + now + '-' + rnd + '/outa.min.js'+dl;
f.parentNode.insertBefore(j, f);

)(window,document,'script','_oaq');


  • Origo

  • Reblog

  • Life

  • Investor

  • Newsfeed

  • Videa

  • [freemail]




    • Randi

    • Ingatlan

    • Szlls

    • Jtkok

    • SZTAKI Sztr






if ("ontouchstart" in document.documentElement)
var pf = document.getElementById("p_fejlec");
pf.className = "mobile";




if (typeof zoneManager !== 'undefined')
zoneManager.insertZone(key:'magnum', extraClass:'goaM');





breakingTopObject = title : '', url : '', image : '', alt_text : '', timestamp : 0
var sysuri = "/auto/20110224-hatvan-eve-szolgalnak-budapesten-ikarus-buszok.html"
var logoText = ""
var logoLink = ""
var logoImg = "none"

Hatvan ve llt szolglatba Budapesten a Nejlon - fvrosi Ikarus-trtnet








2011.02.24. 18:06


Tizenhrom darab Ikarusszal kezddtt az azta legendss vlt, vilgszerte ismert busztpus budapesti karrierje 1951. februr 24-n. Fvrosi Autbusz zem mr rg nincs, Nejlon s Faros is alig, de az Ikarusok mg mindig meghatrozzk a vroskpet.



Forr
A tet hajltott ablakai miatt nyron szrnyen felhevlt az Ikarus 30-as utastere
(Mg tbb fot a galriban. Kattintson a kpre!)


Sok helyen mg ma is Magyarorszg ugrik be a grg mitolgiai alak nevnek hallatn, mi pedig a mlt szzad iparnak taln legfontosabb hungarikumnak tartjuk az Ikaroszrl elnevezett buszokat. A bszkesgre minden okunk megvan: fnykorban az Ikarus Eurpa msodik legnagyobb volumen autbuszgyra volt, gyrtmnyai eljutottak Afriktl Skandinviig, az Egyeslt llamoktl Knig. Itthon ezrvel szolgltk az utasokat, a fvrosban hossz-hossz ideig egyeduralkodk voltak a magyar buszok - kisebbfajta csoda, hogy a mrkanv nem kznevesedett a patyolat, a kzrt s a dzsip mintjra.


Forr
Korszer megolds volt a 30-as nhord felptse



if (typeof zoneManager !== 'undefined') zoneManager.insertZone(key:'cikkozi_1', name:'cikkozi');

Az Ikarus gykerei a XIX. szzad vgig nylnak vissza, ekkor nyitott Pesten kocsikovcs-mhelyt egy somogyi mesterember, Uhry Imre. Az automobil terjedsvel a mhely egyre tbb gpkocsi-felptmnyt ksztett s javtott, s mr a hszas vekben szlettek autbusz-karosszrik. Egy msik szlon kell elindulni a mrkanv eredethez: az Ikarus egy aut- s replgp-alkatrszeket kszt vllalkozs neveknt jelent meg a tzes vekben. A cget Vecsey Jen (egyes forrsokban Vcsey), illetve Rudolf Diesel egykori munkatrsa, Erney Mric alaptotta.


A trsasg a msodik vilghborig jelentsen gyarapodott, tevkenysgi kre folyamatosan bvlt. Az Ikarus Gp- s Fmgyr Rt.-t a negyvenes vek msodik felben beolvasztottk az ekkor mr Uhrinak hvott karosszriapt vllalatba, gy jtt ltre az Ikarus Karosszria- s Jrmgyr. Az Ikarus nv az 55 frhelyes MVAG Tr 5-s tpuson jelent meg, de az els igazi Ikarus busz a kisebb, nhord szerkezet Tr 3.5 modellbl fejlesztett, 1950-ben gyrtsba vett 30-as sorozat volt.


Forr
Leselejtezsk utn mg hossz vekig ptkocsiknt hasznlt Ikarusok


Az nhord felpts igen korszer megoldsnak szmtott, azonban nem illeszkedett a mindenben pldt nyjt Szovjetuni szakembereinek elkpzelseihez, ezrt a gyr a nagyobb tpusoknl megmaradt az alvzas szerkezet mellett. A negyven szemly szlltsra kpes 30-as modellt a Csepel 350-es teheraut Steyr-licenc alapjn gyrtott ngyhengeres, 86 lers dzelmotorjval s tfokozat vltval szereltk, vgsebessge 78 km/ra volt. Pontosan hatvan ve, 1951. februr 24-n jelent meg a Fvrosi Autbusz zem (FA) szolglatban, abban az vben a trsasg tizenhrom 30-ast kapott. Az utasok Nejlonnak becztk, mivel nyron a kabin a tethajlatba ptett ablaksor miatt ppoly izzaszt volt, mint az akkoriban divatos nejloningek.



if (typeof zoneManager !== 'undefined') zoneManager.insertZone(key:'cikkozi_2', name:'cikkozi');

Nem sokkal a 30-as utn jelent meg a hasonl formavilg, de nagyobb mret, alvzas szerkezet, hathengeres motorral hajtott tpus, a 60-as. A hatvanfs jrmvek 1952-ben kezdtk plyafutsukat Budapesten. Az vtized kzepn a Fvrosi Autbusz zem a jratok zsfoltsgnak cskkentse rdekben ptkocsis buszokat lltott forgalomba. A motorkocsi Ikarus 60-as volt, a ptkocsit kezdetben az ltalnos Mechanikai Gpgyr ltal ksztett MG buszok selejtezett pldnyaibl alaktottk ki, ksbb Ikarus 30-asokbl is. Az Autbusz zem nevhez fzdik Eurpa msodik csukls busza, az ITC 600-as. Az els pldnyt Ikarus 60-asbl s MVAG Tr 5-sbl ptettk ssze, ksbb 30-asokkal is hzastottk a nagy Ikarust. A FA-csuklsknt is ismert jrmrl novemberben, forgalomba llsnak tvenedik vforduljn emlkeztnk meg rszletesen. A trsasg fmhelye 1967-ig ksztett csuklsokat.


Forr
A legends Faros. Budapesten nem vlt be


Az Ikarus 30-asok 1956-ig rkeztek az Autbusz zemhez, s 1962 elejig lltak szolglatban - ptkocsiknt kzel kt vvel tovbb hztk. A sorozat korszerstett vltozata, a vilgtablak nlkli 31-es 1959 vgtl vett rszt a budapesti kzlekedsben, meglehetsen csekly mennyisgben: a FA kevesebb mint kt tucatot hasznlt. Ennek egyik oka, hogy 1959 mrciustl kzlekedett a farmotoros 55-s tpus vrosi vltozata, a 66-os.


Hiba volt tvolsgi buszknt kiemelkeden npszer a Faros, a budapesti forgalomban csaldst okozott. A keskeny ajtk, a magas padlszint s az lssorok kztti szk tr lasstotta az utascsert, a jrm a nagy mret miatt nehzkesen kzlekedett a szk utckban, gyorsulsa pedig elmaradt a vrosi forgalom diktlta kvetelmnyektl. 1961-ben befejezdtt a 31-es s a 66-os tpus beszerzse is, elbbiek 1963 nyarig, a Farosok a kvetkez v szig kzlekedtek a fvrosban. Sokatmond adat, hogy az 1959-ig ksztett 60-asokat jval hosszabb ideig, 1967-ig hasznltk, a bellk kialaktott FA-csuklsokat pedig egszen 1975-ig. A 60-as alapjaira ptett, de sokkal modernebb megjelens 620-ast 1959-ben rendszerestettk, s csak 1978-ban nyugdjaztk; az utols sorozatot 1970-ben vsrolta az ekkor mr BKV-knt zemel vllalat.



if (typeof zoneManager !== 'undefined') zoneManager.insertZone(key:'cikkozi_3', name:'cikkozi');

Forr
A 260-as szria mg ma is az utcakp rsze


A hatvanas vekben kzepn jelentek meg a lnyegesen nagyobb befogadkpessg tpusok, az nhord szerkezet 556-os s zelt vltozata - az els Ikarus csukls -, a 180-as. Mindkett MAN-licenc alapjn gyrtott hathengeres, 192 lers Rba motort kapott. Az 556-ost tbb mint szz frhelyre hitelestettk, a csukls befogadkpessge ennek majdnem ktszerese, 180 f volt. A BKV 1972-ig vsrolta s 1980-ig kzlekedtette a jl sikerlt modelleket. Eltnsket a korszer 200-as sorozat hetvenes vek eleji elterjedse siettette.


A 200-as tpuscsald lett a vilg egyik legismertebb s legsikeresebb busza, az Ikarus 1967 s 1992 kztt kzel ktszzezer darabot rtkestett belle. Tbb feljtson, korszerstsen tesett szl s csukls pldnyai az alacsonypadls 400-asokkal egytt ma is szerves rszt kpezik a budapesti utcakpnek, s mg mindig sok helyen teljestenek napi szolglatot. Kis nmtssal mondhatjuk magunknak, hogy a vilg egyik legdrgbb vrosa is hasznlja a 200-as s 400-as Ikarusokat - igaz a moszkvai llomnyban is egyre ritkbbak a magyar gyrtmnyok.


***


Ha a tmegkzlekedsrl vagy brmilyen ms tmban krdezne a fpolgrmestertl, most megteheti! Az [origo] videointerjt kszt Tarls Istvn fpolgrmesterrel mrcius 2-n. A krdseket olvasink tehetik fel, szintn viden. Kattintson ide!




Cikkajnl













Forr



Fot



Fot



tvenves a magyar
csukls busz



Srga, de nem savany -
Ikarus 134V



Befagyott buszok - riport
a BKV risgarzsbl


Popular posts from this blog

The Dalles, Oregon

“Thánh nhọ” Lee Kwang Soo chúc thi tốt, sĩ tử Việt Nam... có dám nhận hay không?

眉山市