Skip to main content

VÖV szabványú Ikarus autóbuszok

Multi tool use
Multi tool use
<!--
document.write('');
//-->





































Közút









VÖV szabványú Ikarus autóbuszok


Istvánfi Péter






2011.6.12 10:00  









A VÖV szabvány bemutatásakor megemlítettük, hogy az Ikarus is gyártott szigorú nyugatnémet előírások szerinti buszt. Ismerkedjünk meg most ezekkel a buszokkal!








A VÖV I-es szabvány szerint épült első Ikarus 1971-ben mutatkozott be, és a 190-es típusszámot kapta. Az igen szigorú szabályok szerinti megépített prototípussal a gyár célja az NSZK piacra való betörés volt. Ennek keretében még abban az évben tesztelés céljából állományba vették a buszt Hamburgban. A próbafutás olyan jól sikerült, hogy végül az Ikarus győzedelmeskedett a Hamburg-Holstein Közlekedési Vállalat, a VHH által kiírt tenderen, amelyen 280 szóló busz szállítása volt a cél. Az első sorozatban gyártott példányok 1973 decemberében álltak forgalomba az észak-német városban, a maximális példányszámot végül nem hívták le, összesen 154 kocsit vásárolt a város. A Rába futóművekkel, ZF kéziváltóval, és hathengeres, 192 lóerős RÁBA-MAN D2156-os motorral szerelt buszok minden egyes része a VÖV szabvány szerint épült, így a tervezők nem sok szabad kezet kaptak, mégis sikerült a többi szabványbusztól kicsit eltérő kinézetű járművet alkotni.

A prototípus 190-es a Budai Várban


A busz VÖV-szabvány szerinti utastere


Az Ikarus 190-es Rába-MAN motorja

A proto kocsi átfényezve Hamburgban 1971-ben


A második szériától kezdve a homlokfal felső része fehér festést kapott Vasúti romantika a nyolcvanas évek NSZK-jából

A buszok egészen a nyolcvanas évek közepéig szállítottak utast, a selejtezések után egy példányt megtartottak múzeumi célból, ez jelenleg egy hamburgi magángyűjteményben található, felújítása folyamatban van. A hamburgi buszok felkeltették az érdeklődését a kuvaiti KPTC képviselőinek, akik 1977-ben száz Ikarus 190.03-ast vásároltak. A Renk-Doromat automataváltós buszok jórészt a hatvanas években érkezett Ikarus 66-osokat váltották le.


Kuvaiti kivitelű 190-es az 1977-es BNV-n


Ugyanez a busz hátulról

Ikarus 190.03-asok Kuvaitban


Érdekes módon idehaza nem ért el különösebb sikereket a típus, mindössze a BKV vett át tesztelésre egy példányt 1979-ben. A GE 05-29-es rendszámú autóbusz Cinkota üzemegységhez került, onnan legtöbbször a 76gy viszonylatra adták ki, de megfordult a 130-as vonalon is. Két év után visszakerült a gyárba, onnantól sorsa ismeretlen. A BKV-s kocsin felül az Ikarus rendelkezett egy könyvtárbusznak kialakított, hamburgi festésű 190-essel.

A fővárosban tesztelt példány az Örs Vezér téren


A BKV-s kocsi utastere

Az Ikarus mozgó könyvtára a gyár előtti téren


Szintén a hamburgi kocsik sikere keltette fel a svédországi üzemeltetők figyelmét, így kisvártatva elkészült a skandináv igények szerinti változat is. Mivel a korábbiakkal ellentétben ez a busz nem önhordó, hanem alvázas kivitelű volt, ezért új típusszámot kapott, a 194-est. Az első, Scania alvázra épült Ikarus 194-es 1976-ban készült el, és öt társával együtt Norköpingben állt forgalomba. A nyolcvanas évek elejére elkészült a típus Volvo alvázas változata is, amelyből összesen tizennégy példány került Svédországba.

Ikarus 194.00 a gyárban


A későbbi kocsik már bolygóajtót és ragasztott üvegezést kaptak

A szóló változat után 1982-ben elkészült a típus csuklós változata, a 196-os, amelyből szintén készült Volvo alvázas, és Scania alvázas változat is. Utóbbi érdekessége, hogy a többitől eltérően tolócsuklós kialakítású volt, tehát a motor hátul helyezkedett el. A buszok közül néhány példány még az ezredforduló után is közlekedett Svédországban, illetve Oroszországban.


Volvo alvázas IK196-os a Vajdahunyad várban


Az egyetlen Scania alvázas 196-os tolócsuklós kivitelben készült. A busz jelenleg megőrzésre van félre téve Svédországban. (a képek a szerző gyűjteményéből származnak)






x




























































$(document).ready (function ()



$('#shopping-cart-div').load ('kosar.ajax.php');


$('a.kosaraba_btn').click(function ()


var tsize=this.id;
adatok="";
for(i=1;i<=tsize;i++)
adatok=adatok+'&adat'+i+'='+$('.adat_'+this.rel+i).val();

hiba=0;

for(i=1;i<=tsize;i++)
if($('.adat_'+this.rel+i).val()=='0')
hiba++;


if(hiba==0)
var db = $('#db_'+this.rel)[0].value;
$('#shopping-cart-div').load ('kosar.ajax.php?do=add&id='+this.rel+'&db='+db+adatok+'&size='+this.id);
else
alert("Nem választottál!");



);


$('#shopping-cart-div a.removeitem').live ('click', function ()

$('#shopping-cart-div').load ('kosar.ajax.php?do=remove&id='+this.rel);

);

$('#shopping-cart-div a.incitem').live ('click', function ()

$('#shopping-cart-div').load ('kosar.ajax.php?do=inc&id='+this.rel);
);

$('#shopping-cart-div a.decitem').live ('click', function ()

$('#shopping-cart-div').load ('kosar.ajax.php?do=dec&id='+this.rel);
);


);


KOSÁR












Cikkek időrendben




Előző cikk


Régen minden jobb volt?







Közút időrendben




Előző cikk


Növekvő útdíjbevételek az ötéves NÚSZ-nál






























 










 











 



















 






































































var _gaq = _gaq || ;
_gaq.push(['_setAccount', 'UA-24406081-1']);
_gaq.push(['_trackPageview']);

(function()
var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
)();


function onSubmitApply(token)
if(validateNewsletter())
document.getElementById("newsletter-form").submit()



function onSubmitApply2(token)
if(validateNewsletter())
document.getElementById("newsletter-form-2").submit()




function validateNewsletter()

if ($('#adatvedelem-checkbox:checked').length > 0)
return true;
else
alert("Az Adatvédelmi és adatkezelési szabályzatot el kell fogadni.");
return false;








t2C6 vEJ xc566pi64,LtPd21O6jlHSxNZO,aH7F1C0peQvv8hif76DHRHoZLIKxm9xi crSJx DEptn6
pemTfVmOacNArK6CLEI9vzcC,5GGFzkD3FSyhO1EdAFlk tkb Pf N,8BH Vn6

Popular posts from this blog

The Dalles, Oregon

영화 미래의 미라이 다시보기 (2018) 다운로드 링크 무료보기

Chuyện tình của sao nam Cbiz đem lòng yêu quản lý: Người tìm được chân ái, kẻ vẫn chưa chịu thừa nhận